Fotogalerie | Videa | Články | Kladivo Českého Vikinga | Léňa Hofmanová | Muzeum rybářského sportu |

Navijáky

Zpět na seznam

Tokoz Record


V roce 1948 byla firma Jaro J. Rousek znárodněna a Branecké železárny n. p. Branka u Opavy jmenovány národním správcem. V roce 1950 vznikl n. p. Tokoz, který v bývalých prostorách firmy J. J. Rousek zahájil výrobu rybářských potřeb. Některé značky a modely byly doprodány a zanikly, jiné však Tokoz zařadil do výrobního programu. Smekací naviják Sol Triplex C dostal jméno Tokoz Record.


1. model Tokoz Record
Od původního Triplexu, se první Record lišil pouze značením na kovovém štítku u kličky, kde místo Sol Triplex C byl nápis Record Tokoz.
2. model Tokoz Record
Novější verze již prodělala vývojové změny. Mechanické překlápění bylo nahrazeno pružinovým. Z tohoto důvodu se změnilo provedení nožky a překlápěče. Mezi sběrateli panuje několik názorů na vývoj tohoto navijáku, jisté je však jedno. Naviják Record byl koncem padesátých let nahrazen novým modelem Reex a postupně trh opustil.
3. model Tokoz Record
Record s half bailem – půl obloukem, byl prý vyráběn na objednávku do Anglie. Přímý důkaz neexistuje, nicméně existuje několik stejných modelů v tomto provedení.
4. model Tokoz Record
Tento naviják vypadá na první pohled jako jasná domácí úprava. Nezvyklá zelená barva, klička na závit, cívka, matka cívky, jsou známé z navijáku Reex, který Recorda nahradil. Záhadou však zůstává značení navijáku, kde na kovové krytce u kličky, je pouze nápis Record a chybí Tokoz, jako u ostatních modelů. Po dlouhém zvažování jsme nakonec naviják v tomto provedení zařadili jako 4. model, aby neupadl v zapomnění. Třeba se jednou i tato záhada objasní.
Technické údaje:
Zdvih cívky: 8 mm
Kapacita cívky: 100 m vlasce 0,30 mm
Výška: 105 mm
Váha: 0,209 kg
Balení: po 1 kuse v lepenkové krabici
Cena: 45,- Kčs
Provedení: těleso navijáku černě lakované a bubínek leštěný ze stříkaného hliníku. Bubínek je poháněn kuželovým soukolím s multiplikací 1 : 2,63. Překlápěč je nucený, působí okamžitě v každém bodě a je vybaven proti poškození vlasce otáčivou kladičkou, sklovitě kalenou a popuštěnou. Cívka je opatřena signálním zařízením a je lehce seřiditelná k potřebnému tahu.
(Navijáky i všechny součástky jsou původní originální)